EL PROJECTE



Eduquem junts és un projecte de Comunitat Educativa que té per objecte promoure la col·laboració de tots els agents educatius de La Beguda en l’educació dels nens i nenes del poble.

Per agents educatius s’entén totes les persones de la comunitat que tenen contacte (directe o indirecte) amb els infants: família (mares, pares, avis, àvies, tiets...), escola i llar d’infants (mestres, monitores de menjador, monitors de lleure i activitats extraescolars, personal administratiu...), veïns i veïnes del poble, ajuntaments, etc...

En moltes ocasions, els pares i les mares ens sentim sols davant les nostres responsabilitats educatives i desbordats per la complexitat de les situacions. Aquest projecte pretén recuperar un discurs educatiu optimista i alegre que permeti a les famílies educar els nens i nenes que formaran la societat del futur, tot acompanyant-los en el seu dia a dia.

L’educació només es possible quan és un projecte compartit. La tasca d’educar, d’ajudar a créixer, a madurar, és tan gran que la família sola no pot abastar tots els àmbits de creixement dels seus fills i filles. Si bé el protagonista sempre serà la pròpia persona, ningú ho aconsegueix tot sol, perquè per educar un nen es necessita tota la tribu.

La cultura i el saber són indispensables. Això significa que la ignorància i la incultura són terra abonada per a la marginació, el retard, la dependència i la injustícia. La importància de la cultura, és condició sine quanum per realitzar-se com persones, adaptant-se als canvis.

Els primers anys de vida són decisius. Cada vegada són més els experts en psicologia infantil i atenció a la infància que alerten sobre la importància dels primers anys. Són decisius perquè la capacitat i la necessitat de desenvolupament intel·lectual i d’equilibri afectiu està en relació inversa a la edat.

Las mares i els pares som imprescindibles en el procés educatiu. Tenim un paper irrenunciable en l’educació dels nostres fills i filles. A casa i en els primers anys els nens i nenes maduren afectivament i construeixen els seu procés intel·lectual molt condicionats per l’atenció i l’ambient familiar.

INTRODUCCIÓ

En les darreres dècades, la institució familiar ha patit una mutació extraordinària. En l’àmbit estructural, les famílies són cada vegada més reduïdes i plurals, d’una banda, per la disminució de la proporció de famílies nombroses i, de l’altra, per la tendència de les persones grans a mantenir la seva autonomia residencial. Es tracta de famílies reduïdes, que contrasten amb la imatge tradicional de la família nombrosa a la qual estàvem acostumats i que, a mode de tribu, acompanyava els pares i mares en la criança dels infants. Tots aquests canvis provoquen que els pares i mares acumulin una gran càrrega de responsabilitats sense suport, sense referents i, el que és més important, sense temps.

Les famílies ocupem un paper cabdal en l’educació dels nostres fills i filles, ja sigui per acció o per omissió. En el curs de la socialització familiar, els infants interioritzen coneixements i desenvolupen valors i actituds davant la vida. Aquests coneixements, valors i actituds són el producte d’estímuls múltiples. Els emissors principals d’aquests estímuls sóm els pares i mares. Els nostres comportaments, gestos i posats són observats i imitats. Els pares i mares transmetem també bona part de la informació que els nens i nenes necessiten per desenvolupar-se en el món. A través de comentaris, opinions o respostes a preguntes que fan els infants, els pares i mares presentem als nostres fills i filles determinades visions de la realitat, conviccions i expectatives, que solen acceptar de manera bastant acrítica. A través de premis i càstigs, els infants aprenen a reconèixer els valors als quals pares i mares concedim més importància.

D’igual manera, l’escola i la comunitat al complet actuen com transmissors no sols de coneixements, sinó també de valors que permetran que el nen i la nena es desenvolupin correctament. Per tant, família, escola i societat haurem de treballar en la mateixa direcció i formar un equip educatiu per tal d’acompanyar-nos en la criança dels nens i nenes que constituiran la societat de demà.


OBJECTIU GENERAL

L’objectiu d’aquest projecte és coordinar les accions educatives entre les famílies, l’escola i la comunitat per tal de contribuir conjuntament al desenvolupament i l’educació dels nens i nenes en un entorn que afavoreixi la comunicació, l’autoestima i l’empatia.


Justificació i principis bàsics

Són moltes les raons o indicadors de la necessitat d’un programa com aquest:

1. Necessitat de crear un sentiment mutu de pertinença entre família, escola i comunitat.
2. La necessitat que té el nen i la nena de sentir una mateixa veu al seu voltant que, des de diferents àmbits, l’inculqui els valors, els estímuls i les capacitats necessaris per a conquerir el món.
3. El desig dels pares i les mares de desenvolupar adequadament aquest rol, especialment, en èpoques de molts canvis en les quals s’han d’enfrontar a circumstancies canviants, que requereixen revisar les seves funcions parentals bàsiques i assumir nous rols.
4. Els processos de nuclearització familiar, l’erosió de la comunitat, la diferenciació i especialització de rols, la distància geogràfica de les generacions familiars i l’increment del treball fora de la llar.
5. La creença dels pares de que ser pare en la actualitat és més dur que en el passat.
6. Les relacions entre paternitat/maternitat i l’educació dels fills, no depenen exclusivament dels pares i les mares, sinó que formen part d’un sistema de relacions internes i externes amb l’entorn. L’educació ha de ser considerada dins del marc de les relacions família-escola-comunitat.
7. Necessitat de l’escola de compartir el seu projecte educatiu amb les famílies i la comunitat i fer-ho coherent amb el projecte educatiu familiar.
8. La societat actual requereix una revisió dels valors que la constitueixen per tal d’afavorir la convivència, la solidaritat i el respecte en la diversitat i la diferència.


OBJECTIUS ESPECIFICS

1. Compartir informació
Oferir un espai de trobada per a pares i mares per dialogar i reflexionar sobre temes relacionats amb l’educació i el desenvolupament dels fills, les relacions familiars i les dificultats pròpies de la tasca educativa on es puguin sentir identificats i compresos en la seva realitat i en les seves necessitats, dificultats i angoixes.
Preparar-se com primers, principals i imprescindibles educadors del fills i filles; trobar espais i temps que permetin als pares i mares compartir moments de criança; veure’s a sí mateixos, considerar-se el context fonamental d’aprenentatge de nens i nenes.
Abordar temes d’actualitat que preocupen les famílies, així com proporcionar informacions i recursos que donin suport a la seva tasca educativa.

2. Adquirir i desenvolupar habilitats
Que els pares adoptin un rol actiu en el propi procés de desenvolupament personal per tal de millorar les seves capacitats i habilitats per afrontar constructivament i exercir un control sobre la pròpia vida familiar.
Proveir models adequats de pràctiques educatives en el context familiar i/o modificar i millorar les pràctiques existents.
Conèixer tècniques i aptituds específiques sobre l’aprenentatge infantil i el control del comportament.
Com utilitzar el missatges “jo”, l’atenció reflexiva, el modelat, el reforç, l’estimulació, com realitzar reunions familiars, la negociació, el posar límits, ...

3. Canviar creences
Desenvolupar l’autoconsciència i l’autoconeixement dels pares i mares respecte al propi estil de paternitat, la seva gènesi i la seva influència en el desenvolupament i l’educació dels fills i filles.
Canviar certs tipus de creences com ara els valors, les actituds educatives, les teories implícites sobre el desenvolupament i l’educació i/o la percepció del comportament dels pares i mares i dels fills i filles en les seves relacions.
Contribuir a millorar el rol parental i afavorir l’autoconfiança i autocompetència parental per tal de que es vegin capaços de donar resposta a les necessitats dels fills i filles.
Incrementar la consciència dels pares i mares i l’utilització de les seves aptituds i competències parentals existents per tal de promoure comportaments positius en els fills i filles i eradicar els que es considerin negatius.
Treballar la concepció del pare/mare no només com educador i formador dels seus fills i filles, sinó també com ésser humà o persona que aprèn, creix, coexisteix i comparteix vivències, experiències i sentiments amb ells.

4. Resoldre problemes
Conèixer estratègies de comunicació i de resolució de conflictes per tal de millorar les relacions pares-fills.
Identificar el problema, determinar de qui és el problema, explorar opcions alternatives d’actuació, anticipar els resultats probables d’aquestes accions, seleccionar i posar en marxa un pla i avaluar l’efectivitat del pla.

5. Coordinar les accions educatives i les relacions família-escola-comunitat
Informar, assessorar i orientar als pares i mares sobre el desenvolupament, l’aprenentatge i la socialització dels nens i nenes, per tal de contribuir conjuntament amb l’escola a la seva evolució i educació.
Estimular la participació de totes les parts en l’aprenentatge i experiències escolars dels infants.
Donar suport a la participació activa dels pares i mares en els processos d’educació i implicació en les relacions família-escola-comunitat.

6. Proporcionar suport social des de la comunitat
Estimular i donar suport a les iniciatives d’interès especial promogudes pels pares i mares.
Conèixer i reconèixer l’entorn social que envolta a l’infant i contribuir a la transformació de l’ambient en pro del desenvolupament social sa de nens i nenes.
Crear un sentiment de pertinença entre tota la comunitat educativa.


FORMAT

El format del programa és obert a tots el mitjans disponibles: 

1. Trobades d’intercanvi
Reunions quinzenals obertes a tots els agents educatius en les quals es tracta un tema específic i on tothom pot compartir experiències, fer preguntes i donar respostes a tothom, sota la direcció d’una persona experta en el tema.
2. Conferències
Xerrades-col·loqui periòdiques adreçades a pares i mares desenvolupades per persones de la nostra comunitat educativa (mares, pares, mestres, veïns...), expertes en el tema a tractar, o bé per persones externes (metges, psicòlegs, pedagogs, educadors,...).
3. Tallers pràctics
Sessions amb un caràcter eminentment pràctic amb l’objectiu que els agents educatius puguin fer un aprenentatge real i aplicable a l’educació dels infants, portades a terme per experts.
4. Cine-fòrum
Sessions de visionat de vídeos/pel·lícules relacionats amb l’educació y el desenvolupament infantil amb col·loqui posterior.
5. Biblioteca de pares i mares
L’objectiu és disposar d’un fons bibliotecari de lectures relacionades amb l’educació i el desenvolupament de l’infant, així com amb les relacions família-escola-comunitat. Aquesta biblioteca serà propietat de l’escola i gestionada per un pare o mare voluntari durant les sessions quinzenals.
6. Blog de la comunitat educativa de La Beguda “Eduquem junts”
Creació d’un web-log que reculli les experiències de la nostra comunitat educativa que serveixi tant de punt de trobada per aquells que no poden assistir a les activitats programades, com lloc de reflexió i intercanvi d’experiències.